Multi-camera edit in Premiere [2]

Voorbereiding op de opnames
Voor de “terug-kijk-video” van het 3e Gamechange Café wil ik wel gebruik gaan maken van de multi-camera-edit-feature van Premiere. Daarom laat ik alle camera’s zo lang mogelijke shots maken. De broadcast-camera’s van school kunnen onbeperkt lang filmen. Echter zijn mijn Sony A7r2 en de Canon 7DII van Silas gelimiteerd op nėt geen 30 minuten. Dit heeft te maken met wetgevingen en belastingen omtrent videorecorders. De GoPro breekt de lange video’s automatisch op in stukken van 30 minuten. Dit houdt in dat Silas en ik proberen shots van 30 minuten gaan maken tijdens het Café. Het Gamechange Café duurt doorgaans één uur dus zullen we beide 2 a 3 shots maken. Deze werkwijze scheelt mij het enorm veel tijd met synchroniseren tijdens het monteren.

Ook houd ik er deze keer rekening mee dat ik een minimaal 3 continu shots nodig heb om prettig te kunnen monteren. Ik kies daarvoor een totaal-shot achteruit de zaal, en een camera van beide zijkanten schuin op het podium gericht. De 2 camera’s van mij en Silas kunnen dan worden gebruikt als close-ups. De GoPro hangt aan het plafond boven de voorkant van het podium. Om de indeling van de camera’s ook duidelijk te maken aan mijn team heb ik het uit geschetst in onderstaande afbeelding.

IMG_0566 (1)

De audio wordt, net als bij eerdere edities extern opgenomen middels het mengpaneel en een laptop. Met Silas spreek ik af dat wij zo veel mogelijk proberen om medium- tot close-shots te maken omdat de anders camera’s alle wide-shots tot medium-shots dekken. Zo kan ik achteraf het beste schakelen tussen de beelden. Alle camera’s worden ingesteld op 1920×1080 op 25fps. Dit is de beste instelling die alle camera’s aankunnen. Echter stel ik mijn A7r2 in op 3840×2160 omdat ik dan naderhand nog kan digitaal her-kaderen zonder kwaliteitsverlies.

Tijdens het monteren
Tijdens het monteren is gebleken dat de iMac waar ik de video’s op edit erg veel moeite had met de multi-camera edit. Ik vermoed dat dit vooral komt door de 4K video van de A7r2, daarom render ik nu een 1920×1080 versie uit in de hoop dat de iMac dat wel aan kan.

Tijdens het Café hebben we gebruik gemaakt van een live-stream, de video van deze stream konden we na het even downloaden. echter is deze 29,97fps en de rest van de sequence 25fps. Deze beelden kan ik dus jammer genoeg niet (makkelijk) gebruiken.

Ook waren er 2 grote problemen met de opname van de audio. De opname was namelijk niet tijdig gestart waardoor ik het welkom heten door Nick mis. Ook was er een enorme “hum” te horen op de opname. Deze 2 problemen heb ik beide zo goede mogelijk opgelost. Het deel waar de audio mist in het begin heb ik namelijk de audio gebruikt van de linker broadcast camera. Om de “hum” te verwijderen heb ik gebruik gemaakt van Adobe Audition. Daarvoor heb ik eerst een tutorial gekeken op de Adobe website.

Screen Shot 2016-02-16 at 17.07.03

Voor de volgende keer
Voordat ik weer een videoverslag ga maken van het volgende Gamechange Café ga ik een nòg beter plan maken. Door alle problemen waar ik tijdens het editen van de derde editie tegenaan ben gelopen heb ik namelijk veel geleerd.

Dit zijn bijvoorbeeld:
-Zorgen dat iedereen klaar staat voordat we daadwerkelijk beginnen
-Minimaal 3 vaste camera’s op statief.
-Audio opname beter testen voor de start
-Voor de 2 camera’s zonder statief wel een statief regelen.
-Voordat ik begin met editen voor elke camera proxy materiaal maken

Met dat proxy materiaal kan ik er dan voor zorgen dat mijn iMac goed kan werken met de zware video bestanden. Wanneer ik dan klaar ben met monteren kan ik de het proxy materiaal weer vervangen met het full hd materiaal.

Gamechange Café #3 – Reportage Pure Energie & Alfons Wispels

Waarom

De doelstelling was om weer een video in hetzelfde format de maken als de voorgaande twee reportages. Dit keer is het wel de bedoeling dat de video niet veel langer dan vier minuten wordt.

Hoe

Door sneller te monteren en de minst interessante antwoorden eruit te knippen kan ik de video zo kort mogelijk maken.

Uitvoering

De uitvoering zelf verliep goed. Echter moest Aflons Wispels op het laatste moment het Gamechange Café, om persoonlijke redenen, afzeggen. Alfons komt waarschijnlijk wel tijdens het 5e Gamechange Café. Doordat deze ontwikkeling pas twee dagen voor Gamechange Café drie aan ons werd gecommuniceerd hebben we geen Reportage kunnen maken van de vervangende hoofdgast en tijdens het Café dus ook geen reportage kunnen vertonen.

Feedback

De video staat nog niet openbaar op internet en is dus ook nog niet vertoont aan het publiek. Hoogst waarschijnlijk komt de hoofdgast later in het jaar wel langs. Zelf vond ik de video goed gelukt en een lekker tempo hebben. Echter mocht de video wel weer iets korter zijn. Ook staat de achtergrond weer te dicht bij de spreker waardoor ze slecht los komen van de achtergrond. Wel heb ik hier meerdere locaties en kaders gebruikt wat heeft gezorgd voor meer dynamiek.

Logo en Huisstijl

Tijdens het ontwikkelen van het logo en de huisstijl heb ik met een aantal eerder geconcludeerde zaken rekening gehouden. Deze kan je vinden op de pagina van het theoretisch kader onder het kopje “visueel ontwerp”.

De opdrachtgever wilde dat het logo van het Gamechange Café zou passen bij eerder ontworpen logo’s van TriMotion. Het logo is dus een afgeleide van het Gamechange Karavaan logo. Het woord “Café” is volledig handgeschreven en afgewerkt. In totaal heeft dit vier dagen gekost. In onderstaande afbeelding kan je de verschillende stappen terug vinden die ik heb doorlopen.

03-GCC_Infographics_V1_Logo_03

Om te zorgen dat de producten die voor het Gamechange in dezelfde stijl worden ontworpen heb ik een huisstijl sheet gemaakt. Deze huisstijl is veelal gebaseerd op de huisstijl die TriMotion toen der tijd had. Hier hebben we voor gekozen om toch een bepaalde mate van herkenbaarheid te behouden.

04-GCC_Infographics_V1_Huisstijl_03

Social Media afbeelding + YouTube thumbnails

 

Ik heb een template ontwikkeld voor een social media afbeelding. Deze afbeelding kan worden gebruikt door onszelf, maar ook de gasten die op het podium komen bij het Gamechange Café. Deze is wél specifiek gemaakt per Café. Onderstaande afbeelding is specifiek voor de derde editie.

GCC3_Alfons-Wispels-Pure-Energie-compressed.png

Daarnaast heb ik voor alle YouTube video’s die met het Gamechange Café te maken hebben een thumbnail template gemaakt. Een goede thumbnail zorgt namelijk voor een professionelere uitstraling en een beter overzicht binnen YouTube.

Screen Shot 2016-04-05 at 04.30.31

Gamechange Café #2 – Fragmenten terugkijken

Waarom

Bij deze video is het doel om meer inhoud te geven aan de video door de audio van de sprekers er goed in te verwerken.

Hoe

Bij deze editie heb ik opnames gemaakt met meerdere camera’s om er voor te zorgen dat ik wel meerdere camera standpunten kan gebruiken tijdens de montage van het live evenement. Het is namelijk niet mogelijk om met één camera meerdere uitsnede’s/shots te maken als je daarbij niet wil knippen in de zinnen van de sprekers. Meerdere camera’s die tegelijk opnemen zijn dus een vereiste bij een live evenement.

Uitvoering

De tweede editie van het Gamechange Café hebben we vastgelegd met vier camera’s. Een totaalshot achteruit de zaal, een GoPro voor het podium en twee losse camera’s, bedient door Silas Entjes en mij.

Deze vier beelden heb ik samengevoegd en ingekort tot een video van 22 minuten. De minder boeiende zaken heb ik eruit gemonteerd. Zo kan je dus een event van ruim 60 minuten terugkijken in 1/3e van die tijd. Door gebruik te maken van YouTube Annotaties kun je onderin de video op één van de zes blokken klikken om door te spoelen naar een bepaald fragment.

Tijdens het monteren kwam ik er achter dat ik beter in lange takes had kunnen filmen. Nu heeft het mij namelijk veel tijd gekost om de camerabeelden synchroon te monteren.

Feedback

Het verbeter punt dat hier werd genoemd is dat ik beter gebruik zou kunnen maken van meerdere camera’s op andere standpunten. Hoofdzakelijk van de hoofdgast en host een “over the shoulder shot” en een totaal shot achter uit de zaal. Voor close-ups kan ik dan gebruik maken van mijn vrijheid met mijn eigen camera. Ook is mijn eigen feedback dat het monteren van de ingekorte video erg veel tijd kost.

Deelvraag 3: Welke doelen heeft TriMotion opgesteld met betrekking tot het Gamechange Café?

TriMotion heeft behoefte aan een multimediale invulling van het GC Café. We willen dus met beperkte middelen een zo interessant en interactief programma in elkaar zetten. Op deze manier is wordt het voor de bezoekers een stuk interessanter en kunnen de “gamechangers”, oftewel de hoofdgasten, hun verhaal sterker naar voren brengen. De opdrachtgever heeft tot nu toe behoefte aan onderstaande producten:

  • Huisstijl GC Café, inclusief logo, kleuren, banners, flyers, posters maar ook de ­aankleding van het evenement.
  • Levende Facebook ­pagina van TriMotion plus bijbehorende evenementen ­pagina’s.
  • video­items voor verslaglegging (losse items gelijk aan de items die in de live­ talkshow naar voren komen plus korte samenvattende registratie per GCC).
  • video items die vooraf geproduceerd worden: (interview met hoofdgast, promo­video voor volgende editie)
  • Verzorging van live­stream via nog te kiezen platform(s).
  • Multimediaal projectplan/draaiboek

Deelvraag 1: Welke multimediale middelen kunnen mogelijk ingezet worden?

Door te kijken naar andere multimediale evenementen heb ik een lijst gemaakt met multimediale middelen die mogelijk interessant zijn voor het Gamechange Café.

  • Live uitzenden (b.v. live streaming).
  • Multimediale middelen tijdens de talkshow. Denk b.v. aan afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten.
  • Terugkijken van het evenement.
  • Social media.
  • Poster en flyer.
  • Fotografie.
  • Live geluid en licht.
  • Live interactie met publiek.
  • Live muziek.

Poster ontwikkeling

Waarom een poster?

Tijdens de eerste twee avonden van het Gamechange Café merkten we dat tijdens het opbouwen de bezoekers van de bibliotheek zich afvroegen wat er die avond ging plaats vinden. Ook realiseerde ik mij dat we niet iedereen kunnen bereiken met Facebook en mond tot mond reclame. Een flyer is in dit geval niet praktisch genoeg en overbodig. Daarom heb ik gekozen om een poster te ontwerpen en die bij de bibliotheek en in de binnenstad van Hengelo te verspreiden.

Onderzoek

Voordat ik de poster heb ontworpen heb ik eerst een lijst met informatie opgesteld die terug moet zijn te vinden op de poster. Daarnaast moet de poster een professionele uitstraling hebben en uitnodigend zijn.

Poster inhoud

  • Logo
  • Datum
  • Tijd
  • Locatie
  • Facebook
  • Inhoud talkshow
  • Impressie beelden.

Uitvoering

Onderstaande poster heb ik 50x laten drukken op A1 formaat. De poster kwam één dag voor de derde editie van het Café binnen en we hebben ze dus meteen kunnen testen. Uit de enquêtes bleek dat de poster niet voldeed aan onze doelen, daarom hebben zijn we verder terughoudend geweest met de verspreiding van de poster.

Poster-gamechange-cafe-png24-50%

 

Feedback

De feedback op de poster was erg wisselend. Jammer genoeg moet ik wel constateren dat het merendeels negatief was. Onder andere verschillende mensen vanuit Saxion hebben dit aangehaald. Daarnaast is het gemiddelde cijfer uit de enquête een 6. De meeste feedback was er op de drukte van de poster. Vooral de hoeveelheid foto’s ligt te hoog. Het onderwerp en de datum moet duidelijk zijn in één oogopslag.

Download uitkomsten enquête #3 (.png)

YouTube annotaties

Tijdens het Gamechange Café zijn er meerdere sprekers aan bod gekomen. Omdat de wens bestaat om deze items terug te kijken wilde ik graag één video maken waar alle items worden behandeld. Met behulp van de annotatie-functie in YouTube kan ik dan “aan-te-klikken” hoofdstukken maken. Op deze manier kunnen kijkers meteen doorklikken naar het onderdeel dat men terug wil kijken.

Screen Shot 2016-01-20 at 17.00.21.png